Etiketler

11 Haziran 2017 Pazar

Raspberry Pi DHT11 Sıcaklık ve Nem Sensörü ile Termometre

Merhabalar

Bu yazımda Raspberry Pi kullanarak DHT11 sensörü ile sıcaklık ve nem  ölçümünden bahsetmek istiyorum.








Bende eski modellerden birisi olan Raspberry Pi Model B bulunmakta, işletim sistemini çok uzun zaman önce yüklemiştim. İşletim sistemindeki güncellemelerin çok fazla olmasına bağlı olarak raspberry çöktü. :(




Bu yüzden yeniden kurulum yaptım. İşletim sistemi kurulumu için ben pi için ubuntu sürümü olan raspbianı tercih ediyorum. https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/ sayfasında bulunan raspbian işletim sistemi indirilmelidir. Daha sonrasında bilgisayarınızda bu işletim sistemini raspberry pi de kullanacağınız hafıza kartına boot'lamanız gerekmektedir. Bunun için macOSX'de  Etcher 'i kullanabilirsiniz. 

Raspberry Pi'nize SSH ile bağlanmak için IP adresini bilmeniz gerekmektedir. Bunun için direk olarak ekran bağlantısı yapmadıysanız nmap kullanarak IP adresine erişmeniz mümkündür. macOSX'e nmap kurulumu ile ilgili blog yazıma ulaşmak tıklayınız.
Raspbian işletim sistemine ait giriş bilgileri default olarak aşağıdaki gibidir.

user : pi
password : raspberry

SSH bağlantısı sırasında 'port 22: connection refused' gibi hata ile karşılaşıyorsanız, raspberry pi'nize klavye ve ekran bağlantılarını yaparak direk olarak içine girmeli ve /etc/ssh/sshd.config dosyasında düzenlemeler yapmalı ve SSH servisini yeniden başlatmanız gerekmektedir. 




Sistemimiz sağlıklı bir şekilde çalışmaya başladıktan sonra çalışmaya başlayabiliriz.







Raspberry Pi üzerinde analog giriş bulunmamaktadır. Bu yüzden analog çıkış veren sensörler kullanılamamaktadır. Onun yerine digital çıkış veren sensörler kullanılmalıdır.


Sensörün yapısını inceleyecek olursak 3 bacaklı ve 4 bacaklı DHT11 bulunmaktadır. Ben bu macerada  4 bacaklı  DHT11 sensörü kullandım.

Gerekli malzemeler:

  • Raspberry Pi
  • Breadboard
  • DHT11 Sıcaklık ve Nem Sensörü
  • 10kΩ direnç (1 adet)
  • Jumper kablo (3 adet dişi-erkek)
Proje için devreyi aşağıdaki şekildeki gibi kuruyoruz.
Sensörün 1. bacağını güç olacağımız 1.pine, 2. bacağını topraklama için kullacağımız 3.pine, 2. bacağı sensörden alacağımız sinyal için 4.pine bağlıyoruz ve 1. ve 2. pine 10ohm luk direnç bağlıyoruz. 3. bacağı kullanmıyoruz.


Ardından Python ile programlama yapmak için

git clone https://github.com/adafruit/Adafruit_Python_DHT.git
kütüphanesini indiriyoruz. Bunun için git'in  yüklü olması gerekmektedir. Eğer yüklü değilse;

sudo apt-get install git-core
sudo apt-get update
şeklinde yüklenebilir.
Daha sonrasında;
cd Adafruit_Python_DHT
komutu ile AdaFruit_Pyhton_DHT klasörüne girilir. Gerekli olan python kurulumu ve python kütüphanelerinin kurulumu için;

sudo apt-get install build-essential python-dev

sudo python setup.py install
komutları çalıştırılır.

/home/pi/Adafruit_Python_DHT/examples klasörü altında bulunan 'AdafruitDHT.py' nı kullanarak SSH ile bağlantı yaptığınız terminal ekranına sıcaklık ve nem ölçüm sonucunu alabilirsiniz.
Bu python dosyasının çalıştırılması için kullanacağınız parametreler bağlantınıza ve sensörünüze göre değişiklik gösterebilir.

python AdafruitDHT.py 11 14

AdafruitDHT.py DHT sensörünün 11, 22 ve 2302 modellerini destekleyecek şekilde tasarlanmıştır bu yüzden hangi model sensör kullanıldığı parametre olarak verilmektedir. 14 ise sensörününüz sinyali aldığı pinin numarasıdır.

İsterseniz mevcut kodu düzenlerek sürekli bir şekilde ölçüm görüntülemesi yapabilirsiniz. Burdan sonra yapacağınız geliştirmeler size kalmıştır. İstediğiniz gibi programala ve düzenleme yapabilirsiniz.


Bu yazımda sizlere Raspberry Pi ve DHT11 kullanarak ortamdaki sıcaklık ve nemi ölçerek terminal ekranında görüntülemekten bahsettim. Arduino ile LM35 sensörü ile benzer sonucu elde edebileceğiniz blog yazıma ulaşmak için tıklayınız.

Daha sonraki yazılarımda görüşmek üzere...

Kaynaklar :

http://www.circuitbasics.com/how-to-set-up-the-dht11-humidity-sensor-on-the-raspberry-pi/
http://maker.robotistan.com/raspberry-pi-ile-dht11-sicaklik-nem-sensoru-kullanimi/?utm_source=newsletter3&utm_medium=blog-resim&utm_campaign=devamini-oku

2 yorum:

  1. Merhaba,

    Sıcaklık ölçeri mail ile engtegre edip, sıcaklık arttığı zaman mail gönderebilme işlemini yapabilir miyiz ? Bu konuyla alakalı bir yazınız var mı acaba ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet yapabilirsiniz, isterseniz mail isterseniz telefonunuza bildiri şeklinde işlemler yapabilirsiniz.

      Sil